In het novembernummer van Publiek denken is in een tweeluik te lezen hoe Wigo4it de menselijke maat en innovatie met elkaar verenigt. In deel 1: 'Goede uitvoering is goede dienstverlening', het interview met Monika van Kralingen-Sickova (PO).
Met onze dienstverlening creëren we meerwaarde voor gemeente, inkomensconsulenten en burgers, vertelt product owner Monika van Kralingen-Sickova van Wigo4it. ‘Hoe meer we het proces van aanvragen tot uitbetaling kunnen automatiseren, hoe meer tijd de inkomensconsulent overhoudt voor het echte werk: contact met mensen.’ Met de nieuwe automatische inkomstenverrekening die dit jaar wordt gelanceerd, zorgt Wigo4it voor nog meer tijdwinst voor de inkomensconsulent en meer gemak voor de burger.
‘Een mijlpaal,’ aldus Monika van Kralingen-Sickova. ‘Voor het eerst maken we gebruik van data die al bij een andere overheidsinstantie beschikbaar zijn. Als iemand met een bijstandsuitkering een paar uur gaat werken, wordt het salaris aangevuld tot bijstandsniveau. De persoon in kwestie moet daarvoor een salarisstrookje inleveren bij de inkomensconsulent van de gemeente, die de bedragen vervolgens handmatig inklopt.
Straks krijgen we de inkomensgegevens via het Inlichtingenbureau (IB), waarna ons inkomenssysteem Socrates de berekening automatisch tot op de komma nauwkeurig maakt. Dat scheelt al snel 5 tot 10 minuten per aanvraag, waardoor inkomensconsulenten meer tijd overhouden voor klantcontact. En dat is belangrijk: als ambtenaren niet of slecht bereikbaar zijn gaat dat ten koste van de dienstverlening en de geloofwaardigheid van de overheid.’
In nauwe samenwerking met de vier gemeenten wordt Socrates voortdurend bijgewerkt om aan de wensen van de gemeenten te voldoen en mee te bewegen met maatschappelijke veranderingen. De laatste jaren gaat dat steeds vaker onder grote druk, vertelt Van Kralingen-Sickova. Nadat eerst de uitvoering van de coronasteunmaatregelen TONK en Tozo in razend tempo moest worden ingeregeld in Socrates, volgde dit jaar de energietoeslag en de Oekraïneregeling voor vluchtelingen.
‘Een paar jaar geleden zouden we gewacht hebben totdat de regeling in de Staatscourant was gepubliceerd,’ zegt ze. ‘Maar deze crises vragen snel handelen. Toen de Oekraïense vluchtelingen letterlijk aan de balie stonden bij de gemeente, was er een acute oplossing nodig voor registratie en uitbetaling van financiële ondersteuning. Op woensdag kregen we het verzoek, op maandag hadden we een werkende oplossing in Socrates.’
Dat snelle schakelen is alleen mogelijk door echte, gelijkwaardige samenwerking met onze collega’s bij de vier gemeenten. ‘De functioneel beheerders en de betrokken beleidsmedewerkers van de gemeente en ons team komen in zulke gevallen een dag bij elkaar om samen te kijken wat in korte tijd mogelijk is,’ legt Van Kralingen-Sickova uit. ‘Daarna gaan we dan aan de slag, soms tot in de kleine uren. Wie bij Wigo4it werkt, weet wat er op het spel staat: betrouwbare dienstverlening die de meest kwetsbaren in onze samenleving voorziet van sociale zekerheid.’
Lees ook deel 2: 'Toekomstbestendige uitvoering in de cloud', het interview met Jean Paul van der Ham (Tech lead) en Dian van Heijningen (PO cloud).
Bron: Publiek denken, e-zine november 2022. Tekst: Ellen Röling, Beeld: Hilbert Krane.